Már csak néhány napig lehet benyújtani a további egy év óvodára vonatkozó szülői kérelmeket a január 15-i határidő előtt. A Szülői Hang Közösségnek az érintettek körében végzett felmérést, ami közleményük szerint drámai hiányosságokat tárt fel a szülői döntést segítő tájékoztatásról és támogatásról: a szülők csupán 44 százaléka kapott tájékoztatást a döntés pedagógiai szempontjairól, és 70 száazlékuk megtapasztalta, hogy a szakértők vagy óvodák indokolatlanul elutasítják a kérvényezés támogatását, pedig egyébként egyetértenek annak tartalmával.
Bár a szülők jó eséllyel kérvényezhetnek az Oktatási Hivatalnál (az elfogadási arány 90 százalék körüli), a törvény mégis
akár több mint tízezernyi olyan hatéves kisgyermeket kényszeríthet éretlenül az iskolába, akiknek a szülei nem kaptak megfelelő tájékoztatást és támogatást a kérvényezés megindításához.
A Szülői Hang Közösség felméréséből kiderült: súlyos hiányosságok tapasztalhatók az iskolaérettséggel kapcsolatos eljárásban a szülők szakmai tájékoztatását és a kérvényezés támogatását illetően. Ezek a hiányosságok oda vezethetnek, hogy a kormány által 2020-tól hatályba léptetett új rendszerben akár több mint tízezernyi hatéves kisgyermek kerülhet éretlenül az iskolába. Az erről szóló online felmérés január 1. és 10. között zajlott a kérvényezésben érintett szülők körében 1179 önkéntes résztvevővel.
Mivel legkésőbb január 15-ig adhatók be a kérvények az Oktatási Hivatalhoz, a szülőknek az új rendszerben nagyon korán és véglegesen kell dönteniük gyermekük iskolaérettségéről. A közlemény szerint határidő lejártával sem kérvényezni, sem módosítani nem lehet, pedig ebben a korban a kisgyermekek nagyon gyorsan változhatnak, fejlődhetnek. Az iskolaérettségről szóló pedagógiai döntés igen összetett: függ az értelmi fejlettségtől, szerepet játszik benne többek között az érzelmi és szociális érettség, a monotóniatűrés, az önirányítási képesség és az alkalmazkodóképesség, a mozgás fejlettsége, a fejlett beszéd és beszédértés is. Miután ebben a nehéz kérdésben, az óvoda jogkörét megszüntetve, a döntés felelősségét a kormány a szülők vállára tette, alapvető fontosságú, hogy a szülők széles körű és egyénre szabott szakmai támogatást kapjanak, hogy gyermekük szempontjából a legjobb döntést hozhassák meg.
A felmérés eredményei szerint azonban az óvoda csupán az esetek 44 százalékában tájékoztatta a szülőket az iskolaérettségi döntés pedagógiai szempontjairól, mivel a kormány nem rendelte el a szülők érdemi, pedagógiai kérdésekre is kiterjedő tájékoztatását. Az Oktatási Hivatal tájékoztatója csak a bürokratikus teendőkre szorítkozik, és egyetlen szót sem pazarol az érdemi pedagógiai döntés szempontjaira, még arról is megfeledkezik, hogy hova fordulhatnak tanácsért a szülők. A kormány a felelős pedagógiai döntést bürokratikus hatósági eljárásra degradálta. Az óvoda érdemi segítségnyújtása az adott pedagógusok önkéntes munkáján alapszik, és az esetek többségében elmaradt, sőt az esetek 15 százalékában az óvoda még az OH-kérelmezés lehetőségéről sem adott tájékoztatást a szülőknek. Korábban a szülők a pedagógiai szakszolgálatokhoz is fordulhattak iskolaérettségi vizsgálatot kérve, de a kormány 2020-tól rendeletben akadályozta meg, hogy a szülők ezt igénybe vehessék (az SNI-/BTMN-esetek kivételével).
A kormány nem csak a tájékoztatást mulasztotta el a szervezet szerint
A kormányzat nemcsak a szakmai tájékoztatás megszervezését mulasztotta el, hanem a szülői kérvényezés támogatását is. Az OH bármely szakember által kiállított írásos szakmai véleményt figyelembe vesz az iskolaérettségi döntésében, azonban a kormányzat elfelejtett szólni az érintett szakembereknek arról, hogy ilyen írásos véleményt kiadhatnak; nem tett közzé iránymutatásokat, mintákat ezekkel kapcsolatban. Így történhetett meg, hogy a felmérés eredményei szerint a kérvényező szülők 70 százaléka találkozott elutasítással, amikor támogató írásos szakmai véleményt kértek azoktól a szakemberektől vagy óvodapedagógusoktól, akik egyébként egyetértettek azzal, hogy a gyermek még egy évig óvodában maradjon. Ezen belül 42 százalékában találkoztak a szülők azzal, hogy egyáltalán nem is állították ki az írásos szakmai véleményt, 28 százalékában pedig azt tapasztalták, hogy bár a szakember egyetért a további egy év óvodával, ezt konkrétan mégsem meri beleírni a szakmai véleménybe.
Ilyenkor azt a téves tájékoztatást adták a szülőknek, hogy számukra nem engedélyezett a szülők ilyen formában való támogatása, holott a valóságban ezt semmi sem tiltja. Sajnos az óvodák jogkörének megszüntetése oda vezetett, hogy sok óvodában már nem adják meg a szülőknek azt a támogatást, amire egyébként még lehetőség lenne. Az eredetileg az egységesítés ürügyével bevezetett új szabályozásban mind a szülői tájékoztatás, mind a kérvényezés támogatása rendkívül esetleges: van, ahol működik, és van, ahol nem. Ez az esetlegesség vonatkozik az óvoda által kiállított fejlődési napló másolatára is, pedig erre – mint a kérvényezést segítő dokumentumra – még az OH tájékoztatója is hivatkozik, a valóságban azonban az esetek 18%-ában ennek kiadását is megtagadták.
A felmérés eredményei itt olvashatók. A Szülői Hang Közösség önkéntes csoportként igyekszik pótolni a kormányzat mulasztásait. Segédletük támogatást ad a szülőknek az iskolaérettség szempontjairól, honlapjukon pedig nyilvános adatbázist hoztunk létre, melyben a korábbi szülői indoklások és az OH döntése is megtalálható. Közösségi csoportjukban, melynek sok ezer érintett tagja van, támogató szakemberek részvételével egymást segítik a kérvényezési folyamatban.
A segítségnyújtási akció azonban szerintük nem helyettesíti az országosan szervezett kormányzati tájékoztatást és támogatást, melynek elsődleges helyszíne az óvoda kell hogy legyen.
„A jelenlegi helyzet mindenkinek rossz, és nem látszik mögötte más hihető szándék, mint az eleve alulfinanszírozott oktatási rendszerben további spórolást elérni és a gyereklétszám csökkentésével formálisan csökkenteni azt az óvodapedagógus-hiányt, ami a pedagógusok rendkívül alacsony anyagi és szakmai megbecsülése következtében jött létre” – summázzák a közleményt.