Nagyon is számít, hogy a városunkba érkező idegen mit lát meg elsőként. Ha a benyomása kedvezőtlen, az rányomhatja bélyegét az egész itt tartózkodására. Szombathelyen van mit javítani az úgynevezett városkapuk minőségén.
Erre a megállapításra jutott egy tanulmányban négy egyetemi hallgató, így Árvai Anett geográfus, Hetesi Dalma építőművész, Kovács Eszter tájépítészmérnök és Márki Henriett tájépítészmérnök. A fiatalok még korábban a vasi TIT által szervezett tervező táborban vettek részt és tapasztalataikat közkinccsé tették. A téma minden szombathelyi számára izgalmas lehet, hiszen arról szólt: milyen benyomások érik az ide látogatókat a város kapujában, illetve melyek azok a hiányosságok, amelyeket érdemes kiküszöbölni?

A tanulmányt készítő fiatalok
A városkapuk a használt közlekedési mód függvényében lehetnek bevezető országutak, vasútvonalak, kerékpárutak, illetve a vasút- és buszállomások. E helyek látványa tehát meghatározza, milyen véleménye lesz az ide érkezőnek a városról. Így az elénk táruló környezet jelentősen hozzájárul a város arculatához. A három kiválasztott terület két forgalmas főút, a Zanati és a 11-es Huszár út, illetve a vasútállomás előtti Éhen Gyula tér volt. A csapat részletesen kifejtette a véleményét az egyes helyszínekről.
Zanati út: ezen keresztül érik el a várost mindazok, akik az M86-os autópályán vagy a 86-os főúton Hegyeshalom, Rajka, Győr, Budapest felől, illetve a 86-os főútvonalba csatlakozó utakon keresztül Sárvár, Celldömölk, Ajka és Veszprém felől érkeznek. „Az út egy ipari és kereskedelmi zónán halad át, melyre így nem jellemző egységes arculat. A terület funkciójából adódóan változatos telekméretek, beépítési formák, épületállomány és megjelenés figyelhető meg, emiatt a terület meglehetősen hektikus. Többek között konfliktusként tártuk fel, hogy az útszakasz mentén a telepített fasor hiányos, elszárad, beteg. Ebből adódóan hiányzik az úttal párhuzamosan futó zöld élmény. Egyes részeken hiányzik a járda, a gyalogosok a gyepfelületet kitiporva, vagy az áruház parkolóján, üzemanyagtöltő területén át közlekednek".

11-es Huszár út: a 87-es főútvonalon keresztül Kőszeg, Bécs, illetve a 89-es főúton Felsőőr, Graz felől érkezhetünk ezen át a vasi megyeszékhelyre. „Ez is egy kisebb kereskedelmi és ipari területtel kezdődik, azonban az útvonal belsőbb részein már a lakófunkció dominál. A szakasz külterületi részén jelentős esztétikai problémát okoz, hogy a telephelyek bejáratai a párhuzamos utcára nyílnak, így a kevésbé dekoratív oldalukat láttatják a városba megérkezők. Befelé haladva a lakóházak nagyrészt egységes, kellemes képét nagyban zavarja a légvezetékek kesze-kuszasága. Továbbá az út és a járda közötti zöldsáv kaotikus futása, valamint a kerékpárút hiánya is nagy problémát okoz a teljes útszakaszon".

Éhen Gyula tér: az előzőhöz hasonlóan itt is kaotikus látványt emlegetnek a kutatók. „A vasúton érkezőket magas padkák fogadják. A járdák megszakítottsága és a zebrák hiánya mind a gyalogos közlekedést nehezítik. A kihelyezett információs táblák elavultak, tartalmuk hiányos. A tér közepén csúnya látvány a zömmel használaton kívüli, tönkrement fémburkolatú pavilon. Emellett a parkolási problémák is jelentősek, a zöldfelület jelenlegi megjelenése a látvány hektikusságát fokozza.
A vizsgálatok eredményeit összegezve általános célként fogalmaztuk meg mindhárom mintaterület esetében a minőségjavítást és az egységes arculat kialakítását, a biztonságos közlekedési infrastruktúra átláthatóságát és értelmezhetőségét, a növényállomány megfelelő megválasztását, valamint az emberek tájékoztatásához szükséges berendezési infrastruktúra biztosítását. A vasútállomás esetében egy reprezentatívabb, fogadó jellegű téralakítás és korszerűsített közlekedési infrastruktúra kialakítása a cél, míg a két út terveivel a közlekedési viszonyok rendezését, valamint egy kellemesebb arculat kialakítását igyekszünk elősegíteni."
Az szakemberek szerint egy város jó működéséhez elengedhetetlen a közlekedés optimalizálása, a könnyű használhatóság. A városszövetet érintő beruházások során a növénytelepítés, valamint a zöldfelület fenntartása mindig nagy kihívást jelent. „A rendelkezésre álló tér megfelelő kihasználásával, az épületek harmóniájával és a zöldfelületek magas minőségével párosítva kívánatos meghatározni az arculatot".
Szólj hozzá!
Hegyi Zsolt közleménye szerint még nem tökéletes, de már jobb a helyzet.
Mai világunkban egyre többen keresik a testi-lelki egyensúly megteremtésének útját. Az egészséges életmód iránti igény nem csupán egy múló hóbort, hanem egyre több ember életének meghatározó részévé válik.
Az FTC-Rail Cargo Hungaria elnézést kért a molinó tartalmáért, a testület előtt beszámolt arról, hogy belső döntéseket hozott a transzparenst kihelyezők kitiltására, annak érdekében, hogy hasonló eset a jövőben ne fordulhasson elő.
Az ígéret szerint 2027-ben már úszni lehet az új létesítményben.
Elsőként azok az önkormányzatok léphetnek, ahol a zártkerti területek jelentős lakhatási alternatívát vagy rekreációs funkciót töltenek be.
A honvédelmi miniszter katonai műveletet tervez pont akkor és pont ott, amikor és amerre a tömeg halad majd csütörtökön.
Szidalmazott, megütött és megrángatott egy lányt.
Súlyos baleset történt egy soproni iskolában.
Faállomány-felújítás kezdődik a Dózsa György rakparton.
De mi történik ha a budapesti csúcson végre békét kötnek a felek?
„Visz a vonat, megyek utánad.” Ja, nem visz!
Több mint 11 ezer kiló hulladékot halmozott fel az udvarán.
Több helyről is hamis orvosi iratokkal vett fel biztosítási pénzt.
Elgurult a pöttyös.
Minden fillért magára költött.
Gyárvárosban gyulladt ki egy garázs teteje, személyi sérülés nem történt.
A hétfői ideiglenes helyzet sem rózsás.
