Az egyiptomi állami vasutak 1 milliárd eurós megrendelést adtak 1300 vasúti kocsi legyártására egy magyar-orosz konzorciumnak – számolt be a hírről az MTI.
Az egyiptomi állami vasutak (ENR) és partnere az orosz Transzmasholding és a Dunakeszi Járműjavító lesz.
Az érdekessége a megállapodásnak, hogy eredetileg a patinás Ganz szeretett volna a Dunakeszi Járműjavítóval közösen pályázni, ráadásul jó esélyekkel, ugyanis a Ganznak több évtizedes kapcsolata van az egyiptomi vasúttal. Az üzletbe a magyar állam, pontosabban az Eximbank döntése szólt bele. Az elvileg magyar vállalkozások nemzetközi piacra segítését támogató bank végül úgy támogatta a Dunakeszi Járműjavítót, ha az orosz Tranzsmasholdinggal áll konzorciumba – erről az Index írt még áprilisban.
Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára még júliusban egy MTI-nek adott interjúban azt mondta, az Eximbank azzal a feltétellel vállalta a beruházás teljes finanszírozását, ha annak az értéknek, amit az 1300 vasúti kocsi előállítása képvisel, több mint az 50 százalékát Magyarországon állítják elő. Érdekesség, hogy bár a Ganzzal ez az arány könnyen magasabb lehetett volna, mégsem állt be a projekt mögé az állam.
Valószínűleg nem mellékes körülmény, hogy az orosz cég volt a 3-as metró szerelvényeinek szállítója.