Kétéves az Ugytudjuk.hu, hogy megajándékozhassunk, olvasd el figyelmesen a cikket!
Hároméves lehetett az okos, amikor rendetlenkedni kezdett. Barátom elvitte szakszervizbe, ott megnézték és azt mondták: ennek ennyi a futamideje, innentől kínlódás lesz, vegyen újat. Nem vett. A telefon meg összeszedte magát és hat év után is jól működik. De ez a ritkább.
Sokak véleménye, hogy a vártnál előbb leheli ki szoftverét a mobiltelefon, adja be a kulcsot a plazmás csodatévé, a mosógép, a hűtőszekrény. A javítás olyan drága, hogy inkább újat veszünk. De a járvány ideje alatt történt valami: ismét előtérbe került az árucikkek élettartama és jótállási ideje. Egyre többen vannak olyanok, akik már nem engedhetik meg maguknak a gyakori termék cserét.
A gazdasági visszaesés miatt kevesebb fogy a tartós, drága cikkekből, a vevők egyre inkább a hosszabb élettartamú termékeket keresik. Ez amúgy jó hír, hiszen fékezi a már-már esztelen fogyasztást. Ugyanakkor félő, hogy a járvány elmúltával visszaáll a pazarló életmód.
Ez késztette arra a Magyar Természetvédők Szövetségét és a Fenntarthatóság Felé Egyesület tagjait arra, hogy kampányt indítsanak. Céljuk a tervezett elavulás elleni fellépés. Eddig több mint 10 ezer aláírást gyűjtöttek, ezeket eljuttatják az Innovációs s Technológiai Minisztériumnak.
A Magyar Hang című hetilap beszámolója szerint az egyesületek azzal a gondolattal szerveződtek, hogy nyilvánvalóvá tegyék a széles közvélemény előtt: bizonyos gyártók szándékosan úgy tervezik termékeiket, hogy azok bizonyos időn belül elavuljanak.
De mi is az a tervezett elavulás? Erről is beszélt Fidrich Róbert egyesületi vezető. Szerinte egyes termékeket úgy készítenek el, hogy a szükségesnél jóval korábban elromoljanak, így a tulajdonos újra vásárlóként jelenik meg a piacon. A hatalmas extra-profitot hozó globális termékek egyike a milliárd számra fogyó okostelefon. Nem ritka, hogy szoftverfrissítés hiányában válik használhatatlanná, de az is egy módszer, hogy gyakori modellváltással „kényszerítik" újabb vásárlásra az embereket.
Az sem városi legenda már, fejtette ki a civil vezető, hogy nem sokkal a garanciális idő lejárta után csődöl be a masina. Franciaországban a manipulációkat bizonyítottnak látták és ezért törvény alkottak a tervezett elavulás ellen. Egy ilyen trükk a gyártók részéről, hogy beépített akkumulátorral dobják piacra a terméket. Ha az áramforrás tönkre megy, oda a telefon is,
Az is bevett gyakorlat, hogy szándékosan lassítják le a telefont, mintegy kikényszerítve a cserét. Mindez már nem csupán feltételezés, mivel független szakértőknek sikerült számos esetben bizonyítaniuk. Ennek nyomán Olaszországban és Franciaországban több tízmillió dolláros büntetéseket szabtak ki két óriáscégre.
De mi ez a nyereséghez képest! De a tervezett elavulás ellen harcolók nem adják fel. Újabb és újabb esetekkel állnak elő, közte a sokakat érintő nyomtatókkal. Állítják, hogy manipulálnak a festék szintekkel. Az Európai Fogyasztók Szervezete vizsgálata alapján a nyomtatópatronok 42 (!) százalékban még volt festék, amikor a nyomtató már üreset jelzett.
De mit lehet tenni? A hazai civilek, kiegészülve a Tudatos Vásárlók Egyesületével és a Humusz Szövetséggel, letettek egy javaslatot az asztalra. Ebben a 13+1-es csomagban, a többi között, szerepel a jótállási idő jelentős megemelése. Javasolják továbbá, ha bizonyított a csalás, akkor az érintett vezetőkre akár börtönbüntetést is kiszabhassanak.
Ugyanakkor pozitív ötleteik is vannak. Ezek egyike, hogy a bizonyítottan tartós és megbízható termékeket gyártók adó kedvezményekben részesülhetnek. Javasolják, hogy a reklámokban legyen kötelezően feltüntetve az adott termék várható élettartama, javításának módja, a vállalt garancia, a szervízhálózat kiterjedtsége. Támogatják, hogy újra felhasználhatóak legyenek a tönkre ment termékek még ép alkatrészei.
Valami tehát elindult profitéhes, a fogyasztókkal trükköző multinacionális cégek megfékezésére. Ez azonban nem lesz könnyű, hiszen sokszor nagyobb a hatalmuk, mint a kormányoknak.
Mindezen célokhoz azonban kell a tudatos fogyasztó is. Egy vasi mérnököt sok évvel ezelőtt vendégül látta Finnországban kollégája, az akkor csúcson lévő Nokia-cég fejlesztő főmérnöke. Volt miről beszélniük a szakembereknek, össze is barátkoztak a vendéglátó magán tavacskáján pecázva.
Búcsúzáskor a magyar vendég áthaladt egy szobán, amelynek éke egy legalább 20 éves tévé volt. „Jó kis darab, hol a gyűjteményed?", érdeklődött. „Ez nem gyűjtemény, ezen tévézem", jött a válasz. Majd látva vendége értetlenkedő arcát, hozzá tette: „Tudom, mit akarsz mondani... De miért váljak meg tőle, ha még mindig kifogástalanul üzemel?"
Valami oda nem illőt olvastál a cikkben? Ez csakis EZÉRT lehetett.