Fotó: birosag.hu

Zalában is titok, hogy hány sajtópert indítottak a helyi propagandamédia ellen

ugytudjuk.hu
2019. július 10. szerda, 20:05
Megtagadta a törvényszék az Átlátszó adatigénylését, mert “a perek irataiba csakis a peres felek, azok képviselői, a szakértők és az ügyész tekinthet bele”. Ez azért is érdekes, mivel a bírósági perek általában nyilvánosak, sőt azok eredményeit maga a törvényszék szokta közzétenni.

Májusban írt arról a lap, hogy a Fővárosi Törvényszéknek konkrét adatai vannak arra, hogy a kormányközeli média 2018-ban 109 helyreigazítási pert vesztett el. A Szegedi Törvényszék megtagadta azoknak az adatoknak a kiadását, hogy a fideszes szegedma.hu-t kiadó Napfénymédia és Marketing Kft., valamint a szintén kormányközeli promenad.hu-t üzemeltető Csanád Média Kft.-vel vagy annak jogelődjével szemben 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben eddig mennyi sajtóper indult és milyen eredménnyel. 

 

A bíróság arra hivatkozott, hogy a gazdasági társaságokkal szemben indított perek száma és azok eredménye személyes adatnak minősül, így azokról a törvényszék nem nyújthat tájékoztatást. Az Átlátszó jogászai szerint azonban a gazdasági társaságoknak nincs személyes adata, így a kért információkat a bíróságnak ki kell adnia.

 

A lap kíváncsi volt arra, hogy milyen eredménnyel jártnak, ha hasonló kérdést tesznek fel a Zalaegerszegi Törvényszéknek. Írásban azt kérdezték, hogy 2017, 2018 és 2019-ben mennyi per indult a Zalai Hírlap és annak kiadója a Mediaworks ellen. Arra is kíváncsiak lettek volna, hogy ezek milyen eredménnyel zárultak. 

 

A Törvényszék előbb türelmet kért, és a válaszadási időhatárt is meghosszabbította 15 nappal, indoklásként azt írták, az adatok összeállításához kell a több idő.

 

Ezért is volt meglepő, hogy később a szegedihez hasonló választ kaptak. Vagyis, hogy a választ megtagadják ugyanis a perek irataiba csakis a peres felek, azok képviselői, a szakértők és az ügyész tekinthet bele. Ezen kívül más nem. 

 

Ez azért is érdekes, mivel a bírósági perek általában nyilvánosak, sőt azok eredményeit maga a törvényszék szokta közzétenni. 

 

A regionális napilapok, a Vas Népe és a Zalai Hírlap korábban a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz tartoztak, nemrégiben pedig a többi megyei újsághoz hasonlóan betagozódtak a KESMÁ-ba, a kormánypropaganda-holdingba.

 

Azért is lettek volna kíváncsiak az adatokra, mivel a Zalai Hírlap sok más, a lapcsoporthoz tartozó újsághoz hasonlóan, jórészt a központtól megkapott cikkeket hozza le. Azt a taktikát követve, hogy az országban egyszerre jelenjenek meg a propaganda anyagok. Ahogy azt a Fővárosi Törvényszék adataiból kiderül, összesen 109 helyreigazítási pert veszített el tavaly a kormányközeli média.

 

Hogy ez mennyi volt Zalában? Nem tudni. 

 

 

 

comments powered by Disqus
Van még itt cikk a témában:
Twitter megosztás Google+ megosztás