​Az országos, mintegy 32 ezer kilométernyi gyorsforgalmi-, fő- és mellékút üzemeltetéséért felelős Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-től kezdődően az enyhe őszi idő ellenére, a jogszabályi előírások szerint az ország teljes területén téli üzemmódra vált - derül ki közleményükből.

 

Ez azt jelenti, hogy országosan 93 mérnökségén keresztül, több mint 4100 fővel és 1000 munkagéppel, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett látja majd el téli feladatait.

 

Vas megyében 4 mérnökség 144 munkatársa 35 nehézgéppel és 11 hómaróval várja az első hópelyhek megjelenését az utakon.

 

A társaság Vas megyében kezdőkészleten mintegy 7825 tonna útszóró só, 52500 liter kálcium-klorid oldat és 2945 tonna érdesítő anyag beszerzéséről gondoskodott.

 

Ezen kívül a megelőző védekezésre idén is nagy hangsúlyt fektet a társaság: azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, ott a hófogórácsokat és hálókat helyeznek ki, ez Vas megyében összesen mintegy 58 kilométernyi útszakaszt érint. Emellett összesen 19 kilométernyi szakaszon hófogó erdősávok is találhatóak a megyei közúthálózat mentén.

 

Mi történik, ha el kell indulniuk a szórógépeknek?

 

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok forgalmi rendje és az úthálózatban betöltött szerepe szerint végzik el. Tehát nem egyszerre.

 

Szükség esetén először az országos közúthálózat ütőerének számító autópályákon, autóutakon és főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

 

Folyamatos havazás vagy hófúvás esetén pedig szükség esetén többször is visszatérnek egy-egy útszakaszra.

 

A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon megelőző jellegű sózást is végeznek, ez a forgalmas autópályákat, autóutakat és főutakat érinti elsősorban.

 

Ez azt jelenti, hogy a meteorológiai előrejelzések alapján még a havazás vagy síkosság kialakulása előtt szóróanyagot juttatnak ki a burkolatra.

 

Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják megkezdeni hatékonyan a társaság szakemberei, ha a lehullott hó eléri a technológia szerinti vastagságot, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve, hogy a forgalom által tömörített hó a burkolatra fagyjon.

 

A Magyar Közút előre figyelmeztet: a folyamatos munkavégzés mellett is fel kell készülnie az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén télies útviszonyok várják majd az utakon:

 

A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár 2-5 óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll, addig pedig télies útviszonyokra és lassabb haladásra kell a közlekedőknek felkészülnie.
 

 

A szakemberek mindenképpen arra kérik az autósokat, hogy nyári gumijukat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra. A téli gumik tapadása nagyságrendekkel jobb, mint a nyári vagy akár a négyévszakos gumiké, a téli időszakban ezzel a féktávok hossza is érdemben csökkenthető. A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan nem váltanak téli gumira, ami téliesebb útviszonyok mellett jelentősen növelheti a balesetek kockázatát. 

 

Szükség esetén érdemes tájékozódni a várható útviszonyokról a 06-1-366-2400-ás telefonszámon, vagy a www.utinform.hu oldalon.

 

Az, hogy felkészültek-e a télre? Nos, ezt így szó szerint nem írták le. Addig is várjuk az első hóesést.

 

comments powered by Disqus

Celldömölk mellett történt tragédia.

Az NB1 utolsó helyezettje fogadja az NB2 utolsó helyezettjét.

Azt mondjuk így már nehéz eldönteni, hogy a műsorszám, vagy a reakciója a döbbenetesebb.

Twitter megosztás Google+ megosztás